Jeg har hele tiden visst at jeg ville drive med noe som har med motor å gjøre, forteller Ole-Johnny B. Pettersen som er daglig leder og eier i Auto Nord AS. Det hele startet som en praksisplass på Ford, eller det som het Harstad Auto den gang, da Ole-Johnny gikk siste året på videregående. Der fikk han tilbud om fast jobb som mekaniker før han steg gradene til å bli verkstedformann og teknisk leder. Etter hvert kom også Kurt og Vidar etter, og da jobbet alle de tre bilfrelste brødrene samtidig på Ford.
2000 liter diesel på kveldstid
Når man har hobbyen som jobb, blir det gjerne motor på fritida også.
– Jeg regnet litt på det og fant ut at jeg brukte rundt 2000 liter diesel på kveldstid det siste året jeg jobbet hos Ford, humrer Ole-Johnny.
Det kan forklares med at han kjøpte en gammel traktorgraver og etablerte Auto Nord ANS i 1989, hvor han drev med graving, snøbrøyting, og andre oppgaver som krever store maskiner. Valget av firmanavn avslørte allerede da de langsiktige planer.
Starten på eventyret
Tidene endret seg da den store nedturen i bilbransjen kom på 90-tallet og Harstad Bilsenter AS (Ford) gikk konkurs. Da var gode råd dyre så Ole-Johnny, Kurt, Vidar og Rune Fagerli bestemte seg for å drive sitt eget verksted. Auto Nord ANS leide Ford bygget i noen måneder for å drive verksted der en stund. Ole Johnny etablerte da Auto Nord AS som hovedaksjonær og daglig leder i samarbeid med de andre som også var inne på eiersiden. De startet i det små med å leie lokale og kjøpe opp utstyr fra et lite tectyl/bilverksted Havnegata i 1993. Dette var starten på Auto Nord AS som vi kjenner det i dag.
Men alle som har startet egen bedrift vet at det er ingen dans på roser, så det skulle bli tøffe tak fremover.
– Vi utvidet verkstedet flere omganger ved hjelp av hard dugnadsinnsats og det skulle ta mange år før vi fikk kassakreditt. Banken hadde ikke noen stor tro på at vi ville overleve så pengene satt langt inne, forteller Ole-Johnny. Fra starten av var Auto Nord AS også importør på Lannen anleggsmaskiner, og solgte maskiner rundt hele Nord Norge fra Mehamn, Fauske, Kautokeino og Skjervøy blant annet. De solgte til flere kommuner, blant annet Andøy kommune.
Chevrolet
1995 startet de også som underforhandler på US biler og Chevrolet, og bilsalget økte med det. I mellomtiden tok Kurt videreutdannelse og Rune fikk tilbud om en flott jobb i Oslo, så begge solgte seg ut til Ole-Johnny. Dermed var det Vidar og Ole-Johnny som ledet bedriften videre med bilsalg og bilformidling, samt delelager og kontor. I 1995 fikk de tilhørighet til MECA-kjeden for grossistsalg på slitedeler som de har beholdt til den dag i dag.
Flytting til Storgt 79
Etter 10 gode år Havnegata skulle lokalene rives, og da måtte de lete etter andre egnede lokaler. De lyktes med å få tak i lokalene i Storgata 79, hvor det tidligere hadde vært ulike forhandlere med både Mazda, US biler, og sist Iveco som hadde flyttet eller lagt ned. Verkstedbygget ble tilpasset og et 100 kvm tilbygg i fronten ga dem den kapasiteten de trengte. Her fikk de blant annet plass til 4 løftebukker og bremsetester. På den tiden solgte de fortsatt en god del brukte biler, og Ole-Johnny var aktiv på salg.
Kia og Daihatsu
De fikk avtale som underforhandler med Kia og Daihatsu i 2008 som da var små merker i Norge, og solgte en del nye biler av disse. Når det et par år senere ble omlegging hos importørene mistet de muligheten til å selge Kia og Daihatsu og måtte evaluere status.
Fiat, Alfa Romeo og Jeep i Kanebogen
Etter forhandlinger med RSA som importør på Fiat og Alfa Romeo fikk vi en svært god dialog med disse. Vi så på mulighetene for å selge nybiler ut fra et stort telt ved verkstedbygget men dette var ikke godt nok, sier Ole-Johnny. De bestemte seg dermed for å satse stort og fikk utvidet aksjekapitalen slik at de kunne leie et salgslokale (tidligere Per Strandbygget) i Kanebogen på 500 kvm i 2010. Ettersom verkstedet lå 4 km unna ble Ole-Johnny alene der ute, noe som føltes litt uvant den første tiden. I denne perioden drev vi verkstedbygg og ettermarked i Storgt 79, og salg Kanebogen med Ole Johnny og selger der. I 2011 fikk de også salgsagenturet for Jeep, hvor Chrysler og Dodge ettermarked var en del av dette.
Salgslokalet i Kanebogen
Etter hvert ansatte de en selger og sammen solgte de 150 nye og brukte biler det siste året med disse merkene fra bygget. En periode solgte de også Zetor traktorer før vi senere flyttet.
Det nye Auto Nord-bygget
I mai 2013 flyttet Auto Nord AS inn der de er i dag, i Kongsveien 39. Her har det tidligere vært industri, bilverksted, traktorverksted, treningsstudio og rørgrossist. De siste 10-15 årene har hele bygget vært benyttet som bilforhandlerbygg.
– Vi kjøpte alt verkstedutstyret i bygget fra tidligere eier (Biltrend) og tok med oss det beste av vårt utstyr. Videre investerte vi i kraftige løftebukker for de største bilene og har i dag 9 løftebukker drift hvorav 3 av disse er spesielt kraftige for større kjøretøy opptil 7 500 kg. Så bygget er meget effektivt og praktisk innrettet, sier Ole-Johnny stolt. Det er godt endelig å betale på eget bygg etter å ha betalt mange millioner husleie løpet av 20 år før dette.
Renault og Dacia nybilsalg
Renault og Dacia var ledig for vårt distrikt og de sjekket muligheten for å få merkene. Renault er et kjempestort merke som eksempelvis selger 6 ganger så mange biler verden som Volvo, og er Europas tredje største bilmerke. De er også størst i Europa på elbil og varebil. Dette er kjempe spennende merker med stort potensiale i Norge. De er nå etablert forhandler for disse og godt gang med dette. Potensialet om noen år er rundt 100 nye biler i året for vårt distrikt. De er nå service og merkeverksted for Fiat, Jeep og Alfa, men satser ikke på salg av disse.
Landsdelens største på US biler?
Auto Nord har nå et stort ettermarked og kundegruppe som merkeverksted på Jeep, Chrysler og Dodge. Fiat person og varebiler samt Alfa Romeo er også spennende merker i Auto Nord AS, med
stort ettermarked på campingbiler, varebiler og personbiler. Verksted og delelager har i alle år også spesialisert seg på alle typer US-biler, og er muligens en av landsdelens største på dette? Også GM personbiler, sportsbiler og firmabiler utgjør en stor del av markedet.
MECA verksted
MECA-kjeden er en stor og viktig kjede som Auto Nord AS har vært sterkt involvert i siden 1995. Vi har i alle år jobbet som frittstående verksted og skaffet deler og reparert alle bilmerker. Dette er en meget viktig satsing for oss, og vi satser fortsatt sterkt på å reparere alle typer biler. Dette krever godt og universalt testutstyr, samt brede kunnskaper om bil og bilteknikk. Minst halve verksteddriften er på andre bilmerker enn de som vi er merkeverksted for. Her vil vi ha et sterkt fokus også fremover. På PKK er vi en de som har mest kontroller og har investert stort for å bli gode på dette.
Motorsport på fritiden
Vidar, Ole-Johnny og Kurt har alle hatt og har egne busser for å delta på løp i Nord-Norge og Sverige. Helt siden 1991 har de deltatt aktivt motorsport med US biler. De har kjørt bakkeløp, bilcross, rallycross, Street Legal og Drag Race samtidig som mange av barna deres er oppvokst med motor sport og har kjørt motorcross med sykkel siden 6 års alderen.
Menneskene
– Jeg er stolt av at Auto Nord AS har hatt en stabil bemanning og grunnstamme, hvor Toni Jensen og Øyvind Aagesen er blant de som har vært lengst her. Disse er nå er kundemottakere, verksted-
formann og fagarbeidere hos oss og blant bedriftens blide ansikter som daglig møter våre kunder, sier Ole-Johnny.
Videre forteller han at Auto Nord har hatt mange lærlinger opp gjennom årene og således lært opp mange egne fagfolk som har tatt fagbrev. Vi har fagbrev i som lette kjøretøy, bil-elektro og delefag. Både Ole-Johnny og Vidar har Mesterbrev, og Ole-Johnny har også Teknisk lederskole.
Idag er de en flott gjeng på 16 medarbeidere som trives veldig godt sammen!